Nejextrémnější šestikolky světa
Jsou auta, která mají čtyři kola. Těch je většina. Ale pak jsou speciály, která mají kol šest. A to je motoristický masakr.
Nebudeme se bavit o náklaďácích, jako je Tatra. I když některá z dnes představených aut, by u nás měla s přehledem papíry pro třídu M. Jsou to speciály. Postavili je automobiloví nadšenci, blázni, motorističtí pábitelé. Takže pokud máte nějaké zbylé peníze na další sadu pneumatik, inspirujte se a zařaďte se mezi ně.
2005 Ford F350 6x6
Majitel se jmenuje Chuck Chaplinski. Má firmu na těžbu štěrků pro stavební účely. Ve srovnání se stroji, které provozuje, je tohle jen slabý odvar, ale na našich silnicích by to byla pořádná pecka. Jde o Ford F150, který byl prodloužený o jednu nápravu. Využil modulárního systému Fordu pro instalaci delších nástaveb a přidal sem ještě jednu zadní nápravu. A nejde o nějaké vlečené kousky. Tohle jsou ohromné a fortelné tuhé nápravy s dvojmonážemi a pořádnými diferáky. Rozdělovací převodovka pro druhou a třetí nápravu je originál. Zadní diferenciál je vyosený o sedm stupňů, aby bylo možné do něj zaústit kardan. Přední diferenciál musel být předělán na nový chladicí okruh, aby olej bylo možné vůbec uchladit.
2005 Ford F350 6x6. Foto: Powerstroke Diesel
Suzuki Samurai 6x6
Tak tohle je z našeho výčtu asi ta největší pecka. Britský majitel malého Suzuki Samurai z něj udělal šestikolku. Jak to zvládl? Popravdě řečeno, trochu podváděl. Podvozek je z bobcatu. Motor je dieselová šestnáctistovka. Kola jsou speciály pro trial. Karoserie je Samurai. Řídí se stejně jako bobcat, tedy joystickem.
Suzuki Samurai 6x6. Foto: Jalopnik
Land Rover Defender 6x6 Perentie
To, že šestikolky nemusí být jen pro zábavu, ukazují australské ozbrojené síly. Pro ně byly od roku 1987 dodávány speciály s přezdívkou Perentie od Land Roveru 110. Šlo o Land Rovery Defender, které měly zdublovanou zadní nápravu. Ta ale nebyla poháněná, jen zvyšovala nosnost vozu. Ta byla až 1,5 tuny. Přesto muselo auto projít několika zásadními změnami. Třeba dostalo nové diferenciály s poměrem 4,7:1 místo tradičních 3,54:1. Jelikož hmotnost vozu byla 3,6 tuny, bylo zapotřebí zaručit dostatečný výkon. Tak zatímco verze 4x4 měly atmosférické motory, 6x6 byly s přeplňováním.
Land Rover Defender 6x6 Perentie. Foto: commons.wikimedia.org
Toyota Hilux Arctic 44 6x6
Tohle byla vůbec první Toyota, po které následovalo do ledového počasí kolem jižního pólu několik dalších. Tahle měla tři nápravy, všechny poháněné. Všechny se daly uzamknout ve stálém poměru. V místech, kde by zamrzla i domácí pálená slivovice říznutá metanolem, bylo zapotřebí mnoho úprav. Nádrž má objem 400 l a je vyhřívaná. Stejně tak i pružiny a celá brzdová soustava. Nafta se tak využívá nejen k plnění třílitrového dieselu se 170 koňmi, ale také k malému generátoru, který dodává šťávu. Světlá výška vozu je minimálně 376 mm, nejvíc 480 mm.
Toyota Hilux Arctic 44 6x6. Foto: Toyota
Sbarro Citroën Cruise Crosser
Franco Sbarro, známý designérský poeta, automobilový nadšenec i vyvrhel (některé jeho kreace mu dodnes spousta fanoušků daných aut nemůže odpustit) udělal pro ženevský autosalon roku 2007 jeden speciál na bázi Citroënu C-Crosser. A proč sem strkáme tuhle nažehlenou "nicku"? Protože může výkon přenášet na první dvě nápravy, na všechny tři nebo jen na tu poslední. Jak je to možné? Protože ta třetí náprava je poháněná elektromotorem. Sbarro také aplikoval dávný vynález tatrováckých speciálů z Dakaru – šlapadla. Na kola se přidělají desky, které po písku „šlapou“ a pomůžou tak auto vyprostit z hluboké pasti.
Sbarro Citroën Cruise Crosser. Foto: Sbarro