Unikátní auta s kamerami
Rádi se díváte na rychlá videa honiček aut ve filmech? Nebo na do detailu propracovaná a efektní firemní videa automobilek. A napadlo vás, jak to vlastně točí? Pojďte se podívat na pár automobilových speciálů s namontovanými kamerami.
Kdybyste hledali dražší filmařskou techniku, než je tahle, našli byste ji jen těžko. Speciální ramena jsou někdy i čtyřnásobně dražší než samotné auto, na kterém jezdí. A to nemluvíme o nějaké Škodě Fabia. Vůz, který tohle dělá, musí mít několik vlastností. Musí být dostatečně rychlý, aby udržel rychlost s filmovaným vozem. Musí být dostatečně tuhý, případně se mu musí dodat speciální rám, který ho vyztuží.
Další podmínkou jsou dobré podvozky. V terénu je zapotřebí pořádné terénní auto, které nějaká ta nerovnost nerozhodí. To je dobré dodržet i na silnici. Protože čím méně záchvěvů, tím méně musí pracovat vyvažovací rameno.
Započtěte do toho ovládané rameno, náklady na pohon zařízení, kameru s vysokým rozlišením a hlavně rychlým snímkováním (s klasickými 25 snímky/s opravdu nevystačí) a software, který dokáže všechno dohromady ukočírovat… Výsledek je ten, že kdybyste si koupili dva Rolls-Royce, byli byste na tom přibližně stejně.
Tak se podívejte na pár takových vozů v akci. Nejnovější je asi Ford F150 Raptor pro Filotechnic USA. Ti už tahle ověsili Hummer H1, mnoho SUV, čtyřkolky, motocykly a dokonce i Ferrari. Na Raptoru je možná nejzajímavější technika pohybu ramena. Kamera dokáže objet 360° kolem dokola za neskutečných 5 sekund.
text: Jan Čech, Foto: Různé zdroje